Povestea unui lingurar


Nu e uşor să vezi cum piere un vis drag căruia mai ieri sperai să îi dai aripi într-o bună zi. Un vis leagănă visuri; întreaga viaţă se scutură ca o fugă după visuri care n-au spor în a se împlini. Dezamăgit, te reîntorci în tine şi aştepţi ca din deznădejdea de a te mai vedea acolo sus sau departe să se işte un nou vis cu alice mai mici. Alicile se zbat ca aripile unui fluture într-un borcan şi visul zvâcneşte. Mai apoi îmbătrâneşte şi îi e urât să mai îmbobocească în suflet de teamă să nu i se pună zăbale. Nici grăuntul nu încolţeşte în guşă darămite visul de nu e pus în solul cel bun al voinţei.

Până şi seceta are un rod: răbdarea. De ce o fi pus Dumnezeu în om visul? De pildă, îmi spun. De când a zărit marea prima dată, omul a început să umple pământul cu vise dar nici până azi n-a priceput răbarea. Aşa s-a născut suferinţa: din nepotrivirea dintre privire şi talpă. Cu privirea ţinteşte, cu talpa niciodată nu ochieşte. Tot aşa s-a coborât omul din rai. În peşteră. Şi apoi s-a făcut lingurar. Sunt foarte preţioşi lingurarii în zilele noastre. Rari ca adevărul. Chinuiţi de toamnă ies la vandut linguri cioplite din surcele. 

Să ciopleşti linguri, ăsta nu prea e visul nimănui. Dar se întâmplă. Nu-ţi trebuie înţelepciune de tâmplar. Iei surceaua şi o scobeşti la un capăt. Cu grijă să nu te pătrundă vreo aşchie. Apoi o lustruieşti cu şmirghel. Şi de aici parcursul artistic al fiecărui lingurar. Cu trei degete prinde pensula cu păr din porcul mâncat deja de anul trecut şi spurcă lingura frumos cu petale răzgâiate fie de culoare nuccie din zeamă de urzici, fie roşie din zeamă de vişine. Cu aceleaşi trei degete scriam şi eu la şcoală. Cu degetele crucii. Mă miram cum în sân de toamnă stând ghemuită la scris din cele trei degete tot timpul se isca un mic triunghi de lumină pe caiet. Probabil isoscel. Fără să fi devenit lingurăreasă mai tărziu, se întâmpla să pictez şi eu ca lingurarii petale pe pagini scrise. Albastre, din cerneală şi zeamă din ochi. Mama îmi spunea că mai bine petale albastre decât să mă fac lingurăreasă când cresc. Ca să am vise. La fel ca toţi ceilalţi pitici care lasă umbre grele în urma lor; căci visul e pe măsura crucii. Crucea lasă dâre. Dar mama nu ştia că lingurarii nu au vise. Ei au altă mâncare şi lingura lor e mai adâncă: speranţa.

Am cunoscut un lingurar în octombrie. Igor. A venit la oraş să vândă linguri mari micilor doamne văduvite. Nu era nici prea răsărit nici prea apus la ani, nici prea alb dar nici prea pătruns de soare. Igor sculpta cozile lingurilor cu o fineţe de artist. Un adevărat meşter lingurar. Mi-a spus că graurii nu se mai tem toamna asta de sperietorile răscrăcărate pe araci  şi nici visurile nu se mai ajung cu balonul. Oricum umblă harpiile după ele; cu fiecare vis înfăşcat se mai stinge din lumina ochiului. Până ajunge mat ca piatra muntelui. Igor avea o cucuveică la inimă. De când se aşezase cucuveica pe gardul inimii lui toate visurile i le alungase, dar speranţa tot înfiptă era. Eu am visuri, i-am spus, speranţa n-a înmugurit în mine. Igor m-a bătut cu palma pe creştetul capului şi mi-a răspuns că trebuie să beau întâi cucută ca să crească. Apoi mi-a dat să mănânc boabe de porumb prăjite în untură. Erau calde încă. Sărate. L-am întrebat de Dumnezeu. Dacă de la Dumnezeu vine visul sau speranţa.  

Pe Dumnezeu îl văzuse prima data în viaţa lui pe o ulucă. I s-a părut cam urât şi i s-a făcut milă de El. A îmbrăţişat uluca atunci. Din ochi a început să îi susure un izvor care se prelingea pe ulucă şi nu ştia de plânge el sau Dumnezeu şi nici nu înţelegea de unde îl năpădise o fierbinţeală în şira spatelui. I-a alunecat inima pe ulucă şi Dumnezeu S-a zgribulit în el până la friguri. Cum se trezea dimineaţa, Igor mergea la ulucă şi o îmbrăţişa, iar seara nu înghiţea găluşca amurgului până nu sfinţea cu buza uluca. Lingurile se sculptau parcă singure şi mâna lui Igor era uşoară ca aerul. Ştia să cioplească în linii fine petale şi frunze şi degete împreunate. 

Când şi-a adunat o traistă de linguri împăpuşate, Igor şi-a strâns uluca la piept şi a plecat în satul cu turci să le vândă. Era tot toamnă. La lăsatul brumei. În sat a dat peste o turcoaică tânără care mult s-a mai minunat de lingurile lui şi l-a poftit la cafeaua în nisip. L-a strâns la piept până i s-a scurs sub piele şi Igor s-a întors cu ea la ulucă. Turcoaica vedea că Igor îmbrăţisa uluca mai cu patimă decât pe ea şi i-a pus gând rău Dumnezeului. S-a trezit într-o dimineaţa înaintea lui Igor şi a turnat apă fierbinte pe ulucă ca să-L opărească pe Dumnezeul din ea. Igor n-a ştiut decât prea târziu. A doua zi, turcoaica a căzut în cazanul cu boască firbinte la facerea ţuicii şi a murit. Igor s-a necăjit. Un vecin i-a zis că e din cauza ulucii. Igor nu l-a judecat, dar nici n-a mai îmbrăţişat uluca. S-a îmbătat într-o seara, a luat toporul şi a despicat-o. Din ulucă a făcut linguri. Toată noaptea. Când soarele şi-a arătat fruntea, pe toate cozile lingurilor a apărut Dumnezeu. Nu am făcut bine, şi-a spus. Atunci a venit cucuveica să chiuie pe inima lui. Igor voia să coasă lingurile în uluca dintâi. Dar lemnul nu e aţă, a clătinat din cap a dejnădejde. Din dejnădejde inima i s-a prelins pe linguri. Şi a făgăduit că îi dă totul înapoi Dumnezeului, îi dă inima şi viaţa ce-o are înlăuntru şi în afara trupului, de la zâmbet la lacrimi, totul numai să îngăduie încă o dată îmbrăţişarea. Igor a pus în traistă lingurile cu Dumnezeul pe ele şi a venit în oraşul meu. Eu cumpăr lingurile pentru mama şi-l îmbrăţişez pe Igor. Igor plânge în timp ce în mine zvâcneşte speranţa. Cu ea am gonit visurile. Toamna asta mă fac lingurăreasă. Mamei o să îi curgă inima pe Dumnezeul din linguri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu